תוכנית גופנפש

התוכנית מציעה פיתוח של שפה ותרבות באמצעות היכרות עם חלקי הנפש השונים ומיזוגם עם הגוף, אנו עוסקים במגוון תחומים המעוגנים בראייה הוליסטית: דמיון מודרך, שליטה במחשבה, קול ותנועה, יוגה, פילאטיס, מתיחות, פיטבול  ושיעורי מחול - ישראלי, מזרחי ולטיני.

 

מטרתם של תחומים אלו ביחד וכל אחד לחוד היא לפתח בתלמיד מודעות לעצמו, לגופו ולהתנהגותו. במסגרת תוכנית זו, כל תלמיד משכבת כיתות יוד, מקבל אחת לחודש שיעור גופנפש מהתחומים המפורטים לעיל ואשר יוסברו בקיצור בהמשך. שיעורים אלו משובצים במערכת וניתנים ע"י מורים מבית-ספרנו שהם בעלי כישורים, והמוכנים לתרום לתלמידים "מתחומי אהבתם מחוץ לשעות עבודתם - כל הצוות בנוי על טהרת המורים של תיכון "אחד-העם" אלה מורים שלאורך השנים פיתחו באופן מקצועי תחומי פעילות מנטליים והתגלו הודות ליוזמה הברוכה של המנהל, איילון נווה, בהפעלת המיזם בבית ספרנו.

·  תקציר תחומי גופנפש הניתנים בבית-הספר
 

דימיון מודרך: זוהי טכניקה של הרפייה פסיבית המסייעת לתלמידים לחדד את החושים,  להגביר ולשפר את רמת הריכוז ואת הזיכרון ולפתח עולם של דמיון תוך תקשורת עם התת מודע. תחום זה מועבר השנה ע"י נילי לירז - סגנית פדגוגית של בית הספר, עליזה מגן - יועצת בית הספר, רחל זלמנוביץ - מורה להיסטוריה, אורית בן-דוד - מורה ללשון, רוחמה סרוסי - מורה למתמתיקה, ואפרת ברזילי - מורה לתיאטרון. שירי לוונטל - מורה לגיאוגרפיה הנחילה נושא זה לבית הספר ואף קיימה השתלמות למורים בטרם צאתה לשליחות בחו"ל.

אתר של תמי כדורי בנושא דמיון מודרך

 

 

שליטה במחשבה: פיתוח טכניקות של מחשבה. מיקוד המחשבות ושליטה בהן (בקצב, באיכות ובזמן נתון) – הצפת ה"מיינד" בזיכרון ובפעילות הנדרשת על פי הנחייה חיצונית ואחר כך על פי שליטה עצמית. המסייעת לרוקן את המוח ממחשבות, דמיונות, זיכרונות ולהתרכז בפעולה הנדרשת בזמן מסוים. תחום זה מועבר ע"י אסתר לבבי, מורה ללשון.

 

 

קול ותנועה: שימוש בקול ליצירת אווירה של סקרנות,למשיכת תשומת לב ועניין, להצבת גבולות בכיתה ועוד, חידוד השמיעה ואימון ההקשבה עוזרים לנו לגלות דברים רבים על  עצמנו, וכן מאפשרים להרחיב את המודעות העצמית ולפתח רגישות כלפי הזולת. לקול היבט פיזי ורגשי, דרך הקול אנו חשים אם האדם עייף, שמח, כועס או עצוב וכך הוא משקף  באופן מיידי את מצבנו הפיזי. "הקול הוא נציג אותנטי של הנפש". תחום זה מועבר ע"י  אורית אהרון, מורה למתמטיקה.

 

 

יוגה: מבטא איחוד בין גוף לנפש. איחוד בין החושים, השרירים, הרגשות, המחשבות ועוד. מטרת היוגה להביא לאיחוד הרמוני של כל הגורמים לעיל. היוגה עברה תרגום לסדרה של תרגילים (תנוחות גוף) שמשפיעים על הגוף, על היציבה ועל הבריאות הפיזית שלנו. הפעילות נעשית דרך הגוף אך במקביל משפיעה גם על הנפש ומובילה לשלווה ורגיעה ולתחושה של עוצמה. תחום זה מועבר ע"י עופרה בן סימון, יועצת בית-הספר. 

 

 

מחול: הריקוד הוא פעולה פיזית שמבטאת את הנפש, הוא מהווה אמצעי תקשורת בין  אנשים ושיפור היכולת לשתף פעולה, זהו אמצעי לקבלת ביטחון עצמי ודימוי עצמי חיובי, זהו ספורט שמשלב הנאה.
הריקוד הישראלי מועבר ע"י מריה אוסטרובסקי, מורה לספרות רוסית. הריקוד המזרחי מועבר ע"י ענת אשכנזי, מורה לערבית. הריקוד הלטיני מועבר על ידי עדה ששון - מורה להיסטוריה.

 

 

 

פילאטיס: זוהי שיטה הוליסטית המשלבת אימון פיזי עם שליטה מנטלית. "גוף בריא תנאי הכרחי לאושר " טוען ג'וזף פילאטיס (1880-1967). תחום זה משלב גוף, תודעה ונפש תוך אימוץ שיטות שונות מהמזרח (יוגה, טאי צ'י) ומהמערב. שילוב זה יוצר טכניקה ייחודית בין פעילות גופנית דינמית לבין ריכוז, שליטה, מודעות לתנועה ולנשימה. תחום זה מועבר ע"י איילת כנר - מורה לחינוך גופני.

 

 

מתיחות ועיצוב: מדובר בתרגילים פיזיים אשר משפרים את מצבו הגופני, הרגשתו  הכללית ובטחונו של המתאמן. מערכת התנועה הבנויה משרירים אחראית על ביצוע  משימות יומיומיות כמו הליכה, טיפוס במדרגות ועוד. ע"י עיצוב ומתיחות אנו מחזקים את  השרירים ומאריכים אותם וכך משיגים גמישות והפעלה יעילה של הגוף. תחום זה מועבר  ע"י ליאת פיינגולד - מורה לחינוך גופני.

 

פיטבול:בתחום זה טמונות אפשרויות בלתי נדלות ליצירת אימונים יעילים, מועילים ומהנים, שיפור שיווי המשקל והקואורדינציה. מדובר בעבודה על קבוצות שרירים בו-זמנית,  עבודה מאתגרת ומהנה לחיזוק הגוף והנפש.


לסיכום, מטרתנו היא שהפעילות בתחומים הללו תתרום לרגיעה וליצירת פתיחות בקרב התלמידים ותביא לשיפור ההישגים הלימודיים. זו השנה השנייה שבית-ספרנו מתייחס  לפאן הרגשי של התלמיד. 
שיח גופנפש יקדם לדעתנו את התלמידים לקראת היותם אזרחים קשובים המוכנים  להאזין לזולת, לתרום לחברה ולהיתרם ממנה.

  

עדה ששון

רכזת תחום גופנפש